Tip: gewoontes stapelen


De vorige tip, positief reflecteren op je diep werk, is een waardig streven maar het lukte me niet om die reflectie op het positieve in mijn systeem te krijgen. Het eind van een werkdag is een logisch moment voor reflectie. Alleen mis je dan de hele avond waarin toch ook regelmatig positieve dingen gebeuren. Steeds vergat ik het weer.


Ik las toevallig net het boek Atomic Habits van James Clear, waarin hij uitlegt hoe je nieuwe gewoontes kunt aanleren. Een hele handige tip is het stapelen van gewoontes (habit stacking). Daarbij koppel je een nieuwe aan een bestaande gewoonte. De oude gewoonte vormt zo als het ware de trigger voor de nieuwe. Mijn oplossing; op mijn badkamerspiegel zit nu een klein stukje schilderstape met daarop de tekst “3x positief”. Elke avond wanneer ik mijn tanden sta te poetsen wordt ik hierdoor getriggerd en heb ik mooi 2 minuten om te reflecteren op het positieve van de dag. Sindsdien geen dag meer gemist!

Wil je dus een nieuwe gewoonte beginnen voor je diep werk (bv telefoon wegleggen voordat je gaat werken)? Zoek er dan een bestaande bij (bv na het zetten van je eerste kop koffie of thee). Het werkt!

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Heb je wat gehad aan dit artikel?
Hier vind je regelmatig blogposts over alles rondom diep werk.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. 

Dankjewel voor inschrijven!