Experiment: Koffie vs Slaap



Al mijn hele leven heb ik moeite met in slaap vallen en ik kom zelden aan de aanbevolen 8 uur. Zodra mijn hoofd het kussen raakt doet mijn brein het tegenovergestelde van wat je zou verwachten: niet langzaam tot rust komen, maar juist op volle toeren de dag herbeleven, open loopjes opperen, nieuwe ideeën formuleren, etc.


In mijn zoektocht naar verlichting lees ik nu het boek Why We Sleep en zo kwam ik tot een interessant nieuw inzicht over cafeïne; namelijk hoe lang dit actief blijft in je lichaam.


Ik drink al heel lang geen koffie meer in de avond en neem mijn laatste shot cafeïne meestal net na de lunch. Maar wat blijkt: de halveringstijd (de tijd die je lichaam nodig heeft om de cafeïne te halveren) is 8 uur, en het kan 12 uur duren voordat de slaap-onderdrukkende effecten van 1 kop koffie uit je lichaam zijn verwijderd. Voor mij zou dat betekenen: na 11u s’ochtends geen koffie meer. Slik!


De vraag is nu: wat komt mijn diep werk meer ten goede?


Stop ik met koffie/thee na 11u en mis ik dus de stimulerende en focus-bevorderende werking van de cafeïne. Of accepteer ik het potentiële verlies van goede slaap door koffie later op de dag? Ik neig toch meer naar het eerste en experimenteer nu met (het minderen) van mijn koffie/thee inname.


Makkelijk is het niet en tot een echte verbetering leidt het ook (nog) niet. Ik geeft het nog een week of 2 :)

13 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Heb je wat gehad aan dit artikel?
Hier vind je regelmatig blogposts over alles rondom diep werk.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. 

Dankjewel voor inschrijven!